السبت، أبريل 10، 2010

أبــــو الـلـــيـف ... للأمـــام .


أبو الليف ...

طبعا البعض سيستغرب من الاسم ، والبعض الأخر قد يتقبل الاسم ولكن الأغلبية العظمى يعرفون جيدا صاحب هذا الاسم ..

إنه الشاب الذي قام بعمل أغنية تتر برنامج " محمد بركات " ( خد بالك بركات دا داهية ) ..

وفي الحقيقة أبو الليف قام بعمل ألبوم يحوي عشر أغنيات متنوعة ما بين المحزن والمفرح ولكن ما كان ملفت للإنتباه إنه استخدم كافة الألفاظ التي يستخدمها الشباب في حياتهم اليومية لكي يعبر بها عن مكنونه في الكلام ..

استطاع أبو الليف إستخدام أيضا نفس ما يقوم به الشباب من أمور مثل إستخدام الفيس بوك ، والتاكسي ، والبينج بونج وغيرها من كافة الأمور ، وأيضا وظف جيدا ما يعانيه الشباب من كونه مجانين ستات ، وأيضا التحدث عن بعض الأماكن مثل عابدين والتحدث عن الواسطة وغيرها وأيضا ذكر عدد من المطربين ..

يضم ألبوم أبو الليف عشرة أغاني هي :

1- قبل ما أنام .

2- تاكسي .

3- كينج كونج .

4- بركوتة .

5- ثقة في حد .

6- كله بينفسن .

7- جبت شقة .

8- دول مجانين ستات .

9- بومبة .

10- باشا الصبح .

مع تلك الأغاني قدم أبو الليف فكر جيل الشباب وعبر عنهم بألفاظهم وأيضا وضح كيفية ما نعانيه في المجتمع ، أعجبتني فكرة توضيحه لما نعانيه وطريقة تعبيره عنا ، ورغم كوني لا أميل لهذا النوع من الأغاني أو بمعنى أصح لا أحب الأغاني التي لا تحمل أي مضمون فكري أو تستطيع أن تحرك الذهن إلا أن أغاني ألبوم أبو الليف استطاعت أن تعبر عن مكنون شباب مصر في الوقت الراهن ، عن طريق مجموعة من الألفاظ الدارجة بين الشباب ، وأيضا حالة ووضع كل فرد منا .

أبو الليف استطعت على الرغم من نقدي لعدد من الألفاظ في ألبومك إلا إنها كانت موظفة بطريقة جيدة ، ولاقى ألبومك النجاح التام بين الشباب من عمر 16 وحتى منتصف الثلاثينات تقريبا ، وغريبة على الرغم من كون الكلمات متراصة بطريقة غريبة ولكنها متناسقة وتوضح كيفية استخدام الشباب لتلك المصطلحات لدرجة إنها علقت في عقل كل من يسمعها ..

وعن سماعي للألبوم كاملا أعجبتني العشر أغنيات التي قمت بتأديتهم بصوتك ، وفكرة الألبوم جديدة ومميزة ، أعجبتني أغنيتك التي تحدثت فيها عن الشات والعلاقة بين الفتى والفتاة عن طريق الفيس بوك وطريقة الحديث والطلبات بينهم والتي كانت بعنوان " كينج كونج " على الرغم من وجود عدة ألفاظ تخالف المعتاد .

وأغنيتك عن محمد بركات التي كانت في برنامجه الذي عُرض في رمضان الماضي ، لكوني من عشاق النادي الأهلي ، وأحد المعجبين بطريقة لعب النجم الخلوق محمد بركات والأغنية بعنوان " بركوتة " .

وأغنية " ثقة في حد " والتي تحمل أكثر من مضمون أعجبتني طريقة عرضك للمشكلة بها وتوظيفك للكلمات مع التعبير عن الكلام وخصوصا تحدي المقهور من أهله وناسه ومن دمه ، وعرضك لعدة حالات من الشباب تتعرض لهذا الموقف .

وأغنية " التاكسي " التي تحدثت فيها عن طريقة الغناء في مصر ، والواسطة حتى في الأغاني وغيرها من الأمور والمقابلات في العمل ووالسفر للدول العربية والبورصة وغيرها ..

لن أتحدث عن كل أغاني الألبوم ولكن يجب أن تعلم يا أبو الليف إني لا أميل بذلك النوع من الأغاني ولكن طريقتك في التعبير جعلتني اقوم بكتابة هذا الموضوع متمنيا لألبومك النجاح

وأتمنى لك مزيدا من النجاح والتوفيق في حياتك ..

لتحميل الألبوم برابط مباشر عن طريق :


HOT FILE

RAPID SHARE



I.M.S.A


M.S.M.O


هناك 14 تعليقًا:

  1. ده كفاية شكله بصراحة خلانى مش عاوزة اسمع حاجة
    بس انا بثق فى ذوقك يا اسلام
    مادام شايفه كويس يبقى نسمعه على ضمانتك بإذن الله

    ردحذف
  2. على الاقل هو فضل من سعد الصغير و شعبان اللى انحدروا بذوق الناس اكتر

    ردحذف
  3. انا بصراحة مش سمعته

    بس هجرب رغم انى مش بحب النوعية دى

    لكن واضح ان بيقول الحقايق بشكل هزلى وبسخرية

    ردحذف
  4. انا سمعت الالبوم
    وعجبنى انه مستخدم نفس الفاظ الشباب بالظبط

    ردحذف
  5. غير معروف 1 :
    ابو الليف يتحدث عن الحالات التي نعانيها بأسلوب ساخر وعرض متميز ..
    //
    تمنياتي بسماع الألبوم وإدراك الرسائل التي تحملها كل أغنية ..

    ردحذف
  6. تيرز :
    اكيد هو أفضل من سعد الصغير ، وشعبان وذلك المدعو بعرور ..
    //
    اتمنى سماع ألبوم أبو الليف .

    ردحذف
  7. ms venus :

    اتمنى أن تسمعيه ، واتمنى أن تعطيني رأيك في الأبوم تحياتي لكِ
    //
    وهو بالفعل يقول الحقائق بشكل ساخر ..

    ردحذف
  8. غير معروف 2 :
    شكرا على المرور والتعليق

    ردحذف
  9. بصراحة انا مسمعتوش قبل كده ، ومش ناوية اسمعه ، لانى اصلا مبحبش النوع دا من الاغانى ، بس استغربت جدا من كلامك عنه وكلامك عن اغانيه ليها معنى ورسالة والحاجات دى ، طب ما هو شعبان بيغنى للسياسة ولا نشرة الساعة تسعة ، يعنى دا ممكن يخلى اغانيه ليها معنى وهادفة وبتعبر عن حالنا زى اغانى ابو الليف ؟! .. صراحة مش عارفة
    بس شكرا على الموضوع برضه :)

    ردحذف
  10. اية دة انت متاكد انك كتبت البوست دة ؟؟؟
    اية يابنى !!!!!!!!!!
    لو الحياة العامة مزبلة والالفاظ مقرفة يقوم الفن يخلدها باغانى وافلام تقرف واحنا كمان نحط لينكات للاستماع و التحميل !! مع احترامى لاذواق الجميع ونوع الموسيقى اللى بيسمعوها بس حرام يعنى مش كدة
    علية العوض من زمان فى الفن

    ردحذف
  11. بلاك بيرل :
    منورة البوست
    وكلها اذواق
    اتمنى لك اياما سعيدة ..
    وتختلف في ابو الليف عن شعبان لانه خاطب عقول الشباب الحاليين لكن شعبان مستمر على نفس اللحن ونفس الكلمات
    منورة مرة أخرى البوست

    ردحذف
  12. kontiki :
    منورة البوست
    ثانيا الأمر عبارة عن أذواق
    وإن اختلفت الأذوق فهذا لا يعني إننا نستطيع ان ننكر الزمن الجميل ومعنى الكلمة واللحن
    شكرا لكِ على المرور ..

    ردحذف
  13. ايه المقال الصادم ده يا اسلام
    هو الجيش بيعمل معاك كده ولا ايه
    انا مع رأي بلاك بيرل ولا عزاء للشباب

    ردحذف
  14. صباح الفل .. بص يا عم اسلام , هو في مشكله انك اتكلمت عن الموضوع بتاع ابو الليف و انتا معلوماتك عنه قليله , فموضحتش الفكره صح...اولا الراجل صوته قوي جدا جدا, و غناه سليم جدا برضه.... ثانيا ده مش شاب ولا حاجه , ده راجل عنده بتاع 40 سنه وللا حاجه و حاول يغني من زمان بس ماجتلوش فرصه فسافر يشتغل في ليبيا و رجع لقي ابوه عيان تقريبا فصرف كل الفلوس اللي عاملها عي علاجه و ابوه مات, و اهله طردوه من بيته في عابدين , وطبعا كان بيحب واحده و معرفش يتجوزها عشان كان محلتوش اللضا...اللي يهمنا من الكلام ده كله حاجه واحده...ان معظم اغاني الالبوم بتتكلم عن الحاجات دي.. يعني الراجل كأنه بيحكي قصه حياته واللي ممكن تحصل لناس كتير في مصر _ ده العادي اصلا عندنا _ في اغانيه....هو اصلا الراجل ده جه ايمن بهجت قمر و محمد يحي افشوه و حبه ينتجوله شريط يعملو في اغاني بتناقش حاجات تنيه غير الحب .. وطبعا ايمن و يحي من احست الناس اللي بتعمل اغاني عندنا ... بس ده تقريبا الموضوع باختصار ... و انا علي فكره كان رأي زي رأي ناس كتير من اللي عملوا تعليقات هنا.. اللي هو ايه الهتش ده, و اي كلام بيتقال و كده... بس بعد ما عرفت ايه القصه و سمعت الالبوم بقول انه جامد جدا جدا و محدش يحكم عليه من غير ما يسمعه.. والاحسن انا كل الناس تسمعه كويس عشان هيعجبكو...و تاني صباح الفل جندي مجند اسلام.

    ردحذف

خد راحتك في الجنان معنا حرية الرأي مكفولة للجميع حتي لو هتجنن علينا
نظرا لوجود مشاكل في نظام التعليقات لغير معرفين برجاء عدم التعليق بغير معرف منعا لاختفاء التعليقات