السبت، مارس 19، 2011

أول ممارسة ديمقراطية....:))




لما تبقي عاجز عن الكلام لما يكون بداخلك مشاعر متضاربة من الفرح والسعادة لما تكون مش عارف توصل المعاني والأحاسيس اللي انت بتحس بيها هي دي حالتي وحالة ناس كتير نزلوا النهارده من الصبح وصوتوا في الاستفتاء سواء صوتوا بنعم ولا مش مهم المهم إن الشعب المصري بيثبت كل يوم إنه شعب عظيم واللي شوفته النهارده يخليني اسال فين سيلي مان ونظيف اللي بيقولوا إن الشعب مش مستعد لديمقراطية ده العكس هو اللي صحيح.

أنا أول ما صحيت الصبح طلعت اجري علي البلكونة اشوف الأعداد عند اللجنة اللي جنبي عاملة ازاي كانت الأعداد قليلة والدنيا رايقة نزلت لجولة التسوق المعتادة قبل ما اروح اصوت ودخلت المدرسة ضباط الداخلية والجيش كانوا بره اللجنة :)
وكان في واحد واقف بره المدرسة رافع علم مصر وحاطط بادج لا للتعديلات الدستورية وكان في ناس بتروح تساله وبيتكلموا معاه وكان الحوار قمة في الرقي والتحضر برغم إن اللجنة اللي انا روحت صوت فيها بجوار شارع معروف باتجاهه السلفي بس مسمعتش لهم صوت غير الأيام اللي فاتت وخاصة بعد صلاة الجمعة امباراح لما قالوا إن التصويت بنعم واجب شرعي وإنك لو صوت نعم وطلع خطأ هنتحمل نحن الوزر!!!!
المدرسة اللي كنت فيها كان في 3 لجان في 3 ادوار فوق بعض المنظر كان جميل جدا وخاصة الحوارات الدائرة بين الستات الكبار وأهم حوار فيهم كان بين ست مسلمة كبيرة وجيرانها المسيحيين واضح إنهم نازلين مع بعض وبيتكلموا علي ايام الجيرة وايام زمان وإن مبارك خرب مصر وبيعيبوا علي رجال الدين اللي قالوا قولوا نعم أو لأ ،طابور الرجال كانت الحوارات بعيدة عن الاستفتاءات كانت عن اليابان واللي بيحصل في ليبيا علي باب اللجنة الرجل كان بيشرح لست بسيطة علي مكان نعم ولأ وقالها في حرية راي انت تختاري اللي انت عايزها اللجنة جيدة جدا الصناديق كلها شفافة ومقفولة القاضي كان موجود التأكد من البطاقة والشخص كان كويس جدا ، ورقة الاستفتاء اتاكدت من الختم وبصت علي الناس اللي جنبي الورق كان مختوم العيب الوحيد هو إن الناس كانت بتصوت وهي جنب بعض عند الستارة اللي مكانوش بيستخدموها وإن في وعي قليل نوعا ما الرجل اللي كنت بتكلم معاه واحنا داخلين بيسالني مش المفروض اكتب اسمي علي البطاقة؟! فهمته إن كده غلط وإن ده يبطل صوته وإنك هتمضي في الكشف وإنت بتاخد البطاقة، مضيت في الكشف والرجل اللي في اللجنة بيشكرني ايوه أمين اللجنة أنا مكنتش مصدق ساعتها إن دي مصر وحطيت صباعي في الحبر الفسفوري وخرجت وأنا خارج كان في رجل كبير  فوق الستين سنة عمال يدعي علي مبارك وهو بيعيط خلاني  وخلي كل الناس اللي واقفة تعيط من كتر الدعاء اللي كان بيدعيه علي مبارك ،بجد المنظر العام في مصر حاجة تشرف بجد،أنا مبسوط وفرحان فرح  ومنشكح انشكاحة التنين الأزرق الناري ومحدش يسال هو ايه التنين الأزرق الناري :D


أنا بصراحة مشفتش سلبيات غير حكاية الستارة وتقريبا الموضوع ده منتشر عند ناس كتير كلمتهم وإن الوعي كان قليل وكنا محتاجين ننزل الشارع أكتر من كده بس في أماكن تانية في تجاوزات من التيارات الإسلامية مبالغ فيها علي توجيه التصويت نحو نعم وصل لحد تكفير من يصوت بلا بس كده كويس إنهم بيظهروا لناس حقيقتهم بدري بدري والناس فهمت الليلة وحالة الذعر اللي هما فيها وبتخليهم يتصرفوا بالطريقة دي أكبر دليل علي إنهم غير مقبولين في الشارع وحجمهم أقل مما يدعون بكثير.


عامة أنا راضي بنسبة كبيرة عن سير عملية التصويت وخاصة إنها تعتبر اول مرة في شوية حاجات بسيطة بس مش هتاثر علي نزاهة الاستفتاء خاصة مع نشاط المراقبين علي الاستفتاء ونزاهة القضاة في كثير من الأماكن.


النهارده الصبح في جولة التسوق المعتادة ببقي بحط سماعات الموبايل وأنا ماشي ، أنا بحط الأغاني عندي بحيث تشتغل بطريقة عشوائية أول أغنية سمعتها النهارده كانت يا نسمة الحرية لعبد الوهاب تفتكروا الموضوع صدفة؟!


ونسيت اقولكم أهم حاجة حصلت لي النهارده إن بسبب حالة الانكشاح والسعادة والفرح اللي أنا فيها نسيت بطاقتي جوه مع أمين اللجنة بعد ما مضيت وحطيت صباعي في الحبر الفسفوري وروحت ومفتكرتش إني ممعيش بطاقة غير لما قررت اكتب البوست ده ورجعت اللجنة خدتها وأمين اللجنة بيقولي احنا قعدنا ننادي عليك بس انت ولا كنت هنا :)


كلمة أخيرة  النهارده قلت رأيي الصبح والنتيجة هتظهر بكره أي كانت النتيجة أنا هحترمها حتي لو كانت عكس اللي أنا كنت أتمناه لكن السؤال الذي يطرح نفسه هل يستطيع الآخر أن يقبل هذا؟!



برغم إني مكنتش عايز اصورها لكن لذكري أول ممارسة ديمقراطية في مصر ولن تكون الأخيرة :)

هناك 7 تعليقات:

  1. مش عارفه انطباعى عكرة الاسطفاف الطائفى و ما كان يحدث من استخدام للدين خاصة من قاموا بتكفير اللى يقول لا و منظر السلفيين اللى بيشتموا البرادعى و بيردووا انه كافر و عميل و بيلقوا حجارة و طوب و زجاج عليه و كسروا زجاج سيارته

    الكثير من الأئمة لعبوا دور سىء و استخدمت المنابر لمعادة من يقول لا و وصفة بانه عدو للاسلام + اعتداء من الاخوان على امين التجمع فى الدقهلية

    الاخوان باللي بيعملوه ده واستخدامهم الدين في الانتخابات هيسبب تدخل امريكي واوروبي فعلي في شؤون مصر على المدى الطويل

    التيار الاسلامى مش عارف يلعب سياية بنزاهة و بيعتمدوا على الاشاعات و الكذب و التضليل و كانوا بيقولوا للناس نعم طريقك للجنة و انك تقول نعم معناها نعم للثورة و نعم لمصر..استغلال لطيبة البسطاء

    ردحذف
  2. أنا مش هقول غير كلمتك "كلنا هذا الرجل" الصورة تقريباً مماثلة
    فرق بسيط إني لما غلست عالناس في اللجنة و أنا بسأل عن القاضي حطولي إيدي كلها في الحبر :)

    ردحذف
  3. انا مقهورة ....مقهورة ....مقهوووووووووووووووووورة
    لان العكس تماما حصللي
    قلت لاء
    وكل الناس قالت نعم
    انا وصدقتي بس قلنا لاء
    وكل اللجنة قالت نعم
    يا سلام علي الاخوان والكذب والتضليل اللي عملوه بجد انا في قمة الاسي من اللي شفته
    مهازل بجد



    قبل ما انسي يا محمد .....يا ريت تبلغ اسلام تعازينا الحارة ....والبقاء لله

    ردحذف
  4. للأسف حصل مهازل

    واحدة ست كانت ماشية رافعة شعار مكتوب فيه نعم للأسلام !!


    انا شوفتها بعينى

    الناس كانت رايحة مش عارفة هى بتصوت على ايه اصلا


    شىء محزن غسيل العقول ده اللى عملوه الاخوان والسلفيين

    ردحذف
  5. واضح إني أنا حظي كان كويس ووقعت في لجنة بنت حلال شئ محزن تبعا اللي عملوه الإخوان والسلفيين بل أكثر من محزن اللي عملوه ده أصح وصف له دعارة سياسية
    عامة نحن في انتظار النتائج وإن كانت الأخبار مبشرة حتي الآن من ناشطة حقوقية
    FINAL RESULT in gamal abdel nasser school dokki: 1662 YES - 3828 NO - 53 void = 70% NO
    في اسكندرية لا بنسبة 58% لكني لم اتاكد بعد من خبر اسكندرية

    هوصل تعازيك يا رحاب والبقاء لله ويارب منجليكش في حاجة وحشة

    ردحذف
  6. كان فيه على لجنتنا سلفيين كتير و منهم اللى بيقول يا جماعة خلوا البلد تستقرو منهم اللى جى و ساحب المدام معاه زى الجاموسة و برضه الناس ماشية و دة عاجبنى أن كل واحد برضه برأيه الخاص أما المسيحيين فلا أعرف من أى أتت تلك الإشاعة التى سمعتها أكثر من مرة " الكنيسة بتقول لا علشان كدة هنقول لا "
    و هكذا ظل الأمر عبارة عن حشد السلفيين و حشد المسيحيين و كأنه لا يمكن أن يمر يوم فى حياتنا من دون رجل دين

    ردحذف
  7. هي حكاية الكنيسة مش إشاعة في فيديوهات لقساوسة بتقولهم فعلا قولوا لأ بس أنا عاذرهم لإن ده يعنبر رد فعل لأغبياء اللي دخلوا السياسة في الدين
    أتمني إنهم يرحمونا شوية ويخفوا عن دماغ أهلنا علشان هيخلوا الواحد يكفر بسبب اللي بيعملوه ده
    بس سيبك انت منورة المدونة ويارب ما نتحرم من تعليقاتك عندنا :)

    ردحذف

خد راحتك في الجنان معنا حرية الرأي مكفولة للجميع حتي لو هتجنن علينا
نظرا لوجود مشاكل في نظام التعليقات لغير معرفين برجاء عدم التعليق بغير معرف منعا لاختفاء التعليقات